Συστήματα Απεικόνισης Μη Iοντιζουσών Ακτινοβολιών

Κωδικός Μαθήματος:

ΝΜΒ.901

Semester:

Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών

Κατηγορία:

Θ' εξάμηνο ( ΜΕ )

Ώρες:

4

Μονάδες ECTS:

2

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/225/



Καθηγητές Μαθήματος

Νεκτάριος Καλύβας

Περίγραμμα

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ  Ειδίκευσης
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΑ & ΑΓΓΛΙΚΑ
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS  ΝΑΙ
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://bme.uniwa.gr/course/non-ionizing-radiation-imaging-systems/
       
(2)    ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ      
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
Κατανοούν τη φυσική του Πυρηνικού Μαγνητικού Συντονισμού (NMR) και πως αυτό το φαινόμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την δημιουργία αντίθεσης εικόνας.
Κατανοούν τη βασική μεθοδολογία δημιουργίας εικόνας απεικόνισης μαγνητικού συντονισμού (MRI)
Αντιλαμβάνονται τις ιδιαιτερότητες και τον τρόπο λειτουργίας των παλμικών ακολουθιών στην απει-κόνιση μαγνητικού συντονισμού.
Γνωρίζουν από τι εξαρτάται η ποιότητα της εικόνας και να βελτιστοποιούν τις συνθήκες απεικόνισης στο MRI
Γνωρίζουν ενδελεχώς την οργανολογία και τις συνθήκες/προβλήματα εγκατάστασης των συστημάτων απεικόνισης  μαγνητικού συντονισμού
Εκτελούν έλεγχο ποιότητας ρουτίνας σε σύστημα MRI
Προστατεύονται από τα εκτεινόμενα μαγνητικά πεδία.
Γνωρίζουν τις βασικές αρχές διάδοσης και αλληλεπίδρασης των ηχητικών κυμάτων του υπερήχου.
Γνωρίζουν τον τρόπο δημιουργίας της εικόνας του υπερήχου
Κατανοήσουν το φαινόμενο Doppler στον υπέρηχο και την απεικόνιση ροής
Κατανοήσουν την επίδραση του βάθους ανάκλασης, της τιμής της συχνότητας και των παραγόντων αντίθεσης στο σήμα λήψης του υπερήχου
Γνωρίζουν από τι εξαρτάται η ποιότητα της εικόνας και να βελτιστοποιούν τις συνθήκες απεικόνισης στον υπέρηχο.
Γνωρίζουν ενδελεχώς την οργανολογία των υπερήχων.
Αφομοιώσουν τις αρχές λειτουργίας και χρήση των υβριδικών συστημάτων ιατρικής απεικόνισης (Α-πεικόνιση εκπομπής ποζιτρονίου με απεικόνισης μαγνητικού συντονισμού, MR/PET και ψηφιακής μαστογραφίας ακτίνων-Χ με υπέρηχο)
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απα-ραίτητων τεχνολογιών
• Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
• Αυτόνομη εργασία
• Ομαδική εργασία
• Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής 
• Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου και προσωπικών κοινωνικών επιλογών.
• Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
       
(3)    ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ      
– 1. Μαγνητισμός στοιχειωδών σωματιδίων. Φαινόμενο Πυρηνικού Μαγνητικού Συντονισμού. Τεχνικές απεικόνισης: βαθμίδες πεδίου, Κ-χώρος και δημιουργία εικόνας στο μαγνητικό συντονισμό, αλληλουχίες παλμών, σκιαγραφικά. Συστήματα Απεικόνισης Μαγνητικού Συντονισμού: Υπεραγώγιμοι Μαγνήτες, Μόνιμοι Μαγνήτες, Πηνία Ραδιοσυχνότητας, Πηνία Βαθμίδων κλπ. Εγκατάσταση και έλεγχος ποιότητας συστήματος απεικόνισης μαγνητικού συντονισμού. Ποιότητα εικόνας στο Μαγνητικό Συντονισμό, Προστασία από Ηλεκτρομαγνητικά πεδία.

2. Αλληλεπίδραση υπερήχων με τους βιολογικούς ιστούς. Πιεζοηλεκτρικό φαινόμενο και πιεζοηλεκτικοί μετατροπείς. Υπερηχογραφικές κεφαλές μηχανικής και ηλεκτρονικής σάρωσης. Φαινόμενο Doppler, Έγχρωμη απεικόνιση ροής. Γενική συγκρότηση συστημάτων Υπερηχογραφίας. Ποιότητα εικόνας στην Υπερηχογραφία. 

       
(4) ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ    
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
Πρόσωπο με πρόσωπο στην πανεπιστημιακή αίθουσα.
Επαφή με τους φοιτητές με τεχνολογίες διαδικτύου
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Ηλεκτρονικές Παρουσιάσεις
Χρήση του eclass του τμήματος
Χρήση λογισμικού ανοικτής πρόσβασης (DICOM VIEWER)
Χρήση και λειτουργία κλινικού υπερήχου
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.
Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS
Διαλέξεις (4×13) 52
   
Αυτοτελής μελέτη 8
   
   
   
   
Σύνολο Μαθήματος  60
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η αξιολόγηση γίνεται στα ελληνικά με γραπτές εξετάσεις. Οι εξετάσεις περιλαμβάνουν ερωτήσεις κατανόησης, ερωτήσεις κρίσης και επίλυση ασκήσεων  (70%).
Οι ατομικές εργασίες των φοιτητών/τριών βαθμολογούνται με 30% (παρουσίαση και συγγραφή μιας αναφοράς-μελέτης).
Όσες/οι δεν επιλέξουν εργασία θα αξιολογηθούν με θέματα τελικού βαθμού 100%

Για την περίπτωση φοιτητών ERASMUS η αντίστοιχη αξιολόγηση θα γίνει στη Αγγλική γλώσσα.

       
(5) ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ      
– Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
• Τσαντής Σ. ΑΡΧΕΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΥΠΕΡΗΧΟΓΡΑΦΙΑΣ, ISBN: 978-960-603-212-7
• Καρατόπης Α., Κανδαράκης Ι. Ιατρική Φυσική- Βιοϊατρική Τεχνολογία: Απεικόνιση Μαγνητικού Συντονισμού. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Αράκυνθος, 2007.
•  McRobbie D.W, Moore E., Graves M.J., Prince M.R., MRI from picture to Proton, Cambridge University Press, www.cambridge.org/9780521865272 (2007)
• Dance D.R., Christofides S., Maidment A.D.A., McLean I.D., Ng K.H., Diagnostic Radiology Physics, A Handbook for Teachers and students IAEA 2014 STI/PUB/1564
– Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
Medical Physics (AIP publisher)
Physics in Medicine and Biology (IOP publisher)
Magnetic Resonance Imaging (Elsevier publisher)
Journal of Magnetic Resonance (Elsevier publisher)
Ultrasound in Medicine and Biology (Elsevier publisher)
European Journal of Ultrasound (THIEME publisher)