Επιστήμη Δημιουργίας Εικόνας

Κωδικός Μαθήματος:

ΝΜΒ.807(ε)

Semester:

Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών

Κατηγορία:

Η' εξάμηνο ( ΜΕΥ )

Ώρες:

2

Μονάδες ECTS:

4

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/176/



Καθηγητές Μαθήματος

Νεκτάριος Καλύβας

Περίγραμμα

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ  Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΑ & ΑΓΓΛΙΚΑ
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS  ΝΑΙ
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://bme.uniwa.gr/course/image-formation-science/
       
(2)    ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ      
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.
O στόχος του μαθήματος είναι η εξειδικευμένη γνώση της διαδικασίας μεταφοράς και του μαθηματι-κού φορμαλισμού του απεικονιστικού σήματος και θορύβου, στο πεδίο του χώρου αλλά και των συ-χνοτήτων και πως αυτά διαμορφώνονται από όλα τα στάδια και συνιστώσες του απεικονιστικού συ-στήματος που δημιουργούν τελικά την απεικόνιση. Επιπλέον θα αναλυθεί πως αυτά επηρεάζουν την αντίληψη της εικόνας από το ανθρώπινο μάτι σε εικόνες χαμηλής αντίθεσης. Επιπλέον θα γίνει εκτενή αναφορά στα είδη των ψευδενδείξεων (artifacts) και στια αιτίες που αυτά παρουσιάζονται στις απει-κονίσης και θα αναπτυχθούν δεξιότητες επίλυσης τους. Τέλος θα αναφερθεί η εφαρμογή των ανωτέ-ρω σε συστήματα εικονικής πραγματικότητας.  
Συγκεκριμένα μετά την επιτυχή εξέταση του μαθήματος οι φοιτητές θα αποκτήσουν κριτική ικανότητα αντίληψης και θα:
Γνωρίζουν τη θεωρία των γραμμικών συστημάτων στην απεικόνιση.
Γνωρίζουν το μαθηματικό φορμαλισμό της δισδιάστατης πληροφορίας και θορύβου στο πεδίο του χώρου και των συχνοτήτων σε απεικονιστικές εφαρμογές.
Γνωρίζουν την επίδραση του ανθρώπου ως παρατηρητή στην τελική αντίληψη της πληροφορίας της εικόνας.
Γνωρίζουν πως δημιουργούνται οι ψευδενδείξεις στη ιατρικη απεικόνιση
Γνωρίζουν την επίδραση στη πληροφορία της χρήσης περιβαλλοντος εικονικής πραγματικότητας  
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απα-ραίτητων τεχνολογιών
• Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
• Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής 
• Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου και ηλικίας
• Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
• Λήψη αποφάσεων.
• Παραγωγή νέων ερευνητικών και καινοτόμων ιδεών.
• Μπορεί να διαχειρίζεται και να μετασχηματίζει σύνθετα και απρόβλεπτα περιβάλλοντα ερ-γασίας που απαιτούν νέες στρατηγικές προσεγγίσεις.
       
(3)    ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ      
Ι.  Θεωρία γραμμικών συστημάτων και μαθηματικός φορμαλισμός μετάδοσης πληροφορίας και θορύβου στο πεδίο του χώρου και των χωρικών συχνοτήτων.
ΙΙ. Εφαρμογής της θεωρίας μετάδοσης πληροφορίας και θορύβου στην Ακτινοδιαγνωστική, στη Πυρηνική Ιατρική, στην Απεικόνιση Μαγνητικού Συντονισμού και στον Υπέρηχο.
ΙΙΙ. Ανθρώπινος παρατηρητής και υποκειμενική αντίληψη εικόνας.
IV. Ψευδενδείξεις σε απεικονιστικά συστήματα.
V. Εικονική πραγματικότητα και δημιουργία εικόνας, ολογραφία.
       
(4) ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ    
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
Πρόσωπο με πρόσωπο στην πανεπιστημιακή αίθουσα.
Επαφή με τους φοιτητές με τεχνολογίες διαδικτύου
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Ηλεκτρονικές Παρουσιάσεις στη Διδασκαλία.
Χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας eClass του Τμήματος στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.
Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS
Διαλέξεις (2×13) 26
   
Αυτοτελής μελέτη 94
   
   
   
   
Σύνολο Μαθήματος  120
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η αξιολόγηση γίνεται στα ελληνικά με γραπτές εξετάσεις. Οι εξετάσεις περιλαμβάνουν ερωτήσεις κατανόησης, ερωτήσεις κρίσης και επίλυση ασκήσεων.
       
(5) ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ      
– Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
Diagnostic Radiology Physics, A Handbook for Teachers and Students
STI/PUB/1564  978-92-0-131010-1, IAEA Publications 2014
https://www.iaea.org/publications/8841/diagnostic-radiology-physics

Nuclear Medicine Physics, A Handbook for Teachers and Students
STI/PUB/1617 ¦ 978-92-0-143810-2,  IAEA Publications 2015
https://www.iaea.org/publications/10368/nuclear-medicine-physics

PET/CT Atlas on Quality Control and Image Artefacts, STI/PUB/1642  978-92-0-101014-8
https://www.iaea.org/publications/10424/pet/ct-atlas-on-quality-control-and-image-artefacts
IAEA Human Health Series No 27, 2014

Τσαντής, Σ., 2015. Αρχές φυσικής και τεχνολογίας της διαγνωστικής υπερηχογραφίας. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα:Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/5978

Handbook of Medical Imaging, Volume1, Physics and Psychophysics, Jacob Beutel, Harold L. Kundel, Richard L. Van Meter editors. A publication of SPIE the International Society for optical Engineering Bellingham Washington, USA, copyright 2000.  

Kandarakis I., Cavouras D., Kalivas N., Nomicos C.D., Panayiotakis G.S.: “Estimation of the information content of medical images produced by scintillators interacting with diagnostic X-ray beams”. Nuclear Instruments and Methods in Physics Research Β 155, 199-205, 1999.

Kalivas N., Costaridou L., Kandarakis I., Cavouras D., Nomicos C.D. and Panayiotakis G.: “Modeling quantum and structure noise of phosphors used in medical x-ray imaging detectors”. Nuclear Instruments and Methods in Physics Research A 490, 614-629, 2002.

Julia F. Barrett, Nicholas Keat “Artifacts in CT: Recognition and Avoidance”, Radiographics, 24(6), https://doi.org/10.1148/rg.246045065, 2004.

Liaparinos P., Kalyvas N., Kandarakis I., Cavouras D. “Analysis of the imaging performance in indirect digital mammography detectors by linear systems and signal detection models” Nuclear Instruments and Methods in Physics Research A 697, 87-98, 2013.

Michail C., Kalyvas N., Valais I., Fudos I., Fountos G., Dimitropoulos N., Koulouras G., Kandris D., Samarakou M. and Kandarakis I.: “Figure of Image Quality and Information Capacity in Digital Mammography” BioMed Research International, Article ID 634856, http://www.hindawi.com/journals/bmri/2014/634856/ , 2014.

Katarzyna Krupa, Monika Bekiesińska-Figatowska “Artifacts in Magnetic Resonance Imaging”, Pol J Radiol, 2015; 80: 93-106, DOI: 10.12659/PJR.892628

G. Karpetas, C. Michail, G. Fountos, N. Kalyvas, I. Valais, I. Kandarakis, G. Panayiotakis “Detective quantum efficiency (DQE) in PET scanners: A simulation study” Applied Radiation Isotopes, 125, 154-162, 2017

– Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
Medical Physics (Wiley publisher)
Physics in Medicine and Biology (IOP publisher)
Magnetic Resonance Imaging (Elsevier publisher)
Physica Medica European Journal of Medical Physics (Elsevier publisher)
European Radiology (Springer publisher)