Ψηφιακές Επικοινωνίες και Δίκτυα Υπολογιστών

Κωδικός Μαθήματος:

ΝΜΒ.602

Semester:

Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών

Κατηγορία:

ΣΤ' εξάμηνο ( ΜΕΥ )

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

3

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/169/



Καθηγητές Μαθήματος

Ερρίκος Βεντούρας

Περίγραμμα

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ  Ειδικού Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS  ΟΧΙ
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://bme.uniwa.gr/course/digital-communications-and-computer-networks/
       
(2)    ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ      
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα έχουν αποκτήσει γνώση βασικών εννοιών για την  εκπομπή και λήψη σήματος και θα είναι σε θέση να περιγράψουν την βασική δομή ενός ψηφιακού τηλεπικοινωνιακού συστήματος (ΨΤΣ), να κατανοούν την έννοια της πληροφορίας και τους θεμελιώδεις περιορισμούς κατά την μετάδοση της πληροφορίας, να γνωρίζουν την διαδικασία διέλευσης του σήματος πληροφορίας μέσα από τα βασικά υποσυστήματα ενός ΨΤΣ και τις βασικές τεχνικές ψηφιακής διαμόρφωσης, όπως και τα βασικά υποσυστήματα βέλτιστου δέκτη, με έμφαση σε τεχνολογίες που εφαρμόζονται σε συσκευές τηλεϊατρικής. Επίσης θα γνωρίζουν τις βασικές αρχές αρχιτεκτονικής πρωτοκόλλων επικοινωνιών και  διαστρωμάτωσης και ειδικότερα την αρχιτεκτονική πρωτοκόλλων μοντέλου αναφοράς OSI καθώς και ζητήματα τεχνικών νοητών κυκλωμάτων, Frame Relay και ATM (Asynchronous Transfer Mode).
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
• Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
• Αυτόνομη εργασία 
• Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
       
(3)    ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ      
• Αναπαράσταση ψηφιακών σημάτων στα πεδία χρόνου-συχνότητας.
• Διακριτός μετασχηματισμός Fourier.
• Βασικό μοντέλο Ψηφιακού Τηλεπικοινωνιακού Συστήματος (ΨΤΣ).
• Βασικά στοιχεία θεωρίας πληροφορίας, εντροπία και αμοιβαία πληροφορία.
• Στοιχεία ζεύξης: τηλεπικοινωνιακό κανάλι, σήμα, θόρυβος, παραμόρφωση.
• Χωρητικότητα καναλιού, διασυμβολική παρεμβολή, φίλτρα συνημιτόνου, απόκριση και φίλτρα Nyquist, προσαρμοσμένα φίλτρα.
• Ψηφιακές διαμορφώσεις 2 επιπέδων (ASK, FSK, PSK) και ανώτερων επιπέδων (QPSK, DQPSK, OPQSK, QAM, M-PSK), τεχνικές πολλαπλών φορέων (OFDM).
• Τεχνικές ψηφιακής πολυπλεξίας-πρόσβασης πολλαπλών χρηστών (TDMA, FDMA, CDMA).
• Διαμορφώσεις ψηφιακής τηλεφωνίας (PCM).
• Θεωρία βέλτιστου δέκτη, ομόδυνη και ετερόδυνη αποδιαμόρφωση.
• Αρχιτεκτονικές δικτύων: Δίκτυα άμεσου συνδέσμου και δίκτυα μεταγωγής, μεταγωγή κυκλώματος και μεταγωγή πακέτου, τοπολογίες δικτύων.
• Πρότυπο OSI και τα επίπεδά του: Φυσικό, Σύνδεσης, Δεδομένων, Δικτύου, Μεταφοράς, Συνόδου, Παρουσίασης, Εφαρμογής.
• Τεχνικές μεταγωγής νοητών κυκλωμάτων, τεχνική Frame Relay, τεχνολογία ATM (Asynchronous Transfer Mode).
       
(4) ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ    
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
Πρόσωπο με πρόσωπο στην πανεπιστημιακή αίθουσα.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Ηλεκτρονικές παρουσιάσεις
Χρήση του eclass του τμήματος
Χρήση  ειδικού λογισμικού καταγραφής και επεξεργασίας βιοσημάτων
Χρήση προβολής βίντεο 
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.
Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS
Διαλέξεις (3×13) 39
   
Αυτοτελής μελέτη 51
   
   
   
   
Σύνολο Μαθήματος  90

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνικά.
Μέθοδος αξιολόγησης:
Τελική αξιολόγηση με ερωτήσεις σύντομης απάντη-σης, ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίων και επίλυση προβλημάτων.
       
(5) ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ      

– Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
• J.Proakis, M.Salehi, Συστήματα Επικοινωνιών, 2η έκδοση, Εκδόσεις Φούντας, 2016.
• M.Rice, Ψηφιακές επικοινωνίες, Μια Προσέγγιση Διακριτού Χρόνου, Εκδόσεις Τζιόλα, 2009.
• B.Sklar, Ψηφιακές επικοινωνίες, 2η έκδοση, Εκδόσεις Παπασωτηρίου, 2011.
• W. Stallings, Επικοινωνίες υπολογιστών και δεδομένων, Εκδόσεις Τζιόλα, 2018.
• A.S.Tanenbaum, D.J.Wetherall, Δίκτυα Υπολογιστών, 5η έκδοση, Εκδόσεις Κλειδάριθμος, 2011.
• J.F.Kurose, K.W.Ross, ∆ικτύωση Υπολογιστών, 6η έκδοση, Εκδόσεις Γκιούρδας, 2013.
• Simon Haykin, “Ψηφιακά Συστήματα Επικοινωνιών”, Εκδόσεις Παπασωτηρίου.

– Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
IEEE Transactions on Communications
IEEE Communications Magazine
IEEE/ACM Transactions on Networking
IEEE Transactions on Network Science and Engineering